10 Eylül 2012

TARHANA YAPIMI



                                                                                    

                                             Darda olan ev
                                          anlamına gelen tarhana
                                          her yöreye göre farklılıklarla
                                                         yapılır.
Nasıl yapılırsa yapılsın bir şifa bombası olan
tarhanayı bu sene ilk defa kendim yaptım,ve
sizinle paylaşmak istiyorum
Annemden kalan bir miras olarak,yöresi Beypazar tarhanasını
usulü ile yapımını anlatacağım 
Daha önce buradan uzun bir şekilde çorbasını 
anlatmıştım.
Şimdi sıra resimleriyle anlatmaya geldi.

                                                 MALZEMELER:
                                                                          2 kilo koyun yoğurdu(kendim mayaladım)
2 kilo inek yoğurdu
yarım kilo süzme torba yoğurdu
3 kilo kırmızı biber
2 kilo domates
1 kilo yeşil biber
4 adet kuru soğan iri
yarım kilo nohut
yarım kilo yeşil mercimek
2 demet dereotu
2 su bardağı kaya tuzu
un (miktar kıvama göre)
geçen seneden kalma varsa 1 avuç tarhana mayalanması için.

                                                                              YAPILIŞI:

Resimde görüldüğü gibi büyükçe bir leğene
yoğurdun içine,kırmızı biberi ,yeşil biberi
domatesi rondo da geçirip atalım.
2-3 gün yoğurdun ekşimesini bekleyelim.
Ben yoğurdumu kendim mayalayıp da
kullandım,sadece yarım kilo süzme 
dışarıdan aldım.
3 gün sonra diğer malzemeleri nohut ve mercimeği haşlayıp ilave ettim.
Soğanı parçalayıp.dereotunu doğradım.
Tuzunu ilave ettikten sonra bu karışımı da
2 gün beklettim.Ara sıra tahta kaşıkla karıştırtım.
Şimdi ununu  yavaş yavaş vermede
Bu işlem elle yoğurma şeklinde  
                                                         
iki gün arayla yaptım.Leğeni evin güneş almayan bir yerinde olursa mayalanma daha güzel olur.
Güneş görmemeli.Unun bir kısmını yedirip,ertesi gün mayalanma olduğu için karıştırdım.
Karışıma son ununu verdikten sonra daha sert bir kıvam almasını sağladım.Artık 1 hafta bekleme süresi başladı. Her gün kontrol edip kabaran karışımı pısırttım.
Bir haftanın sonunda artık kabarma olması kesildi ve bezlere döküm aşaması geldi.
     Geceden balkonlara temiz bezleri serip,
üzerine büyük parçalar halinde döktüm.




Ertesi sabah ters düz ederek kurumaya başlayan
ları ufak parçalar halinde elle böldüm.
Kurudukça daha ufak parçaları ,
gün içersinde gelip gidip ufalamaya başladım
Akşama doğru iyiçe kuruyan taneleri robotdan geçirip kevgirden eledim.Kevgirin üstünde kalan iri taneleri tekrar kurutmaya bırakıp,onları tekrar robordan geçirip inçelttim.Elenenleri evin en kuytu köşesine temiz bir beze kuruması için yaydım.Arasıra elle havalandırmak suretiyle,iyice kuruttum.1 haftada böyle kalan tarhana artık kışın yenmek üzere kaldırılmaya
hazır hale getirdim.                    









        Son aşaması ise ya bez bir torba yada cam kavanozda saklamaktır.
        Şifa çorbası olan tarhana sofralaramızda
yer almaya hazırdır.Bu çorbayı içerken yorgunluğunuz kalmadığını ve değdiğini düşüneceksiniz.Bana annemden kalan bu aktarımı kızım olmadığı için bende yeğenim Dilara'ya aktarmayı hedefledim.Bu blogda onun için ve başka insanlar için,benden sonra bir kaynak olmasını dilerim
Afiyet şifa olsun















66 yorum:

  1. eline koluna sağlık canım. keyifle tüket inşallah:))

    YanıtlaSil
  2. Allah cümlemizin yaptığı emekleri keyifle tüketmek nasip etsin inşallah sağolasın

    YanıtlaSil
  3. valla bravo
    bu kadar uğraştırmalı bir işin üstesinden gelmişsiniz.
    ellerinize kollarınıza sağlık
    mis gibide görünüyor
    bayılırım tarhanaya
    darda olan ev anlamına geldiğinide bilmiyordum öğrenmiş oldum
    sağlıkla yemek nasip olsun inşallah.afiyet olsun

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. uğraşı zor ama soğuk kış günlerinde sıcacık içildiğini düşününce tatlı bir keyif alıyor insan,sağlık cümlemizde olsun sağolasın

      Sil
  4. Elinize sağlık çok emek vermişsiniz.Ama değmiş.Tarhananın en zor yanlarından biri de kurutma aşaması sanırım.Annem bu kısımdan şikayetçidir hep :)Güzel günlerde tüketin.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. annenizede kolaylıklar versin Allah ben kuruttuktan sonra robotdan geçiriyorum biraz kolaylaştırıyorum, teknolojiden faydalanmak lazım. sağolasın

      Sil
  5. kışın afiyetle ye canım.ellerine sağlık.rengide kedide çok güzel görünüyor.sevgiler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. yorum için teşekkürler,rengi kırmızı seviyoruz onuda kırmızı biberden elde ettim.

      Sil
  6. AFİYETLE TÜKETİN,ELLERİNİZE SAĞLIK:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. teşekkürler yorum için cümlemizin elleri dert görmesin

      Sil
  7. oh mis gibi ..ellerinize sağlık..sevgiler..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. evde yapım aşamasından ortadan kalkana kadar evde mis gibi kokar mübarek bu tarhana ,yorumlarınız için çok teşekkürler.

      Sil
  8. Benim Annemle anneannem yaparlardi hayatta iken. Ne kadar zahmetli oldugunu bildigimden kendim hic ama hic denemedim. Belki emekli oldukdan sonra. Ev yapimi tarhananin tadi bir baska tabii ki. Afiyet olsun

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Annem hayattayken beraber yapardık yardım ederdim ona ama şimdi rahmetli oldu 7 senedir yapmıyordum bu sene niyetlendim o yüzden bu ilk tarhanam emekli olduğunuzda inşallah yaparsınız.blogunuzu izlemeye aldım çok güzel emeğinize sağlık

      Sil
  9. ellerine sağlık. Evde yapılan tarhana gibisi yok... Afiyetle, ağız tadı ile yeyin ;)
    be bu sene yapmadım, geçen sene yaptığımızı daha bitiremedik ;)
    seneye taze taze yaparız inşallah ;)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. yapılınca insanın eli aza varmaz birde bereketli olur bu tarhana 3 kaşık dan çorba yaparsın bir dünya olur seneye inşallah yapınca paylaşırsınız blogunuzda inşallah

      Sil
  10. Yakından uzaktan yapabileceğime aklım almıyor. Valla kutluyorum sizi. Bir daha pazarlardan tarhana alırken pahalı diye tartışmayacağım köylü ablalarla. Bu emeğe ne isteseler hakları. Ellerinize sğlık.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. bir el atsanız yapaçağınıza inanıyorum.emeği çok büyük ama bir gerçek varki tarhana bu emeğe karşılık veriyor, azıçık başlıyorsunuz bir dünya oluyor bir bereket bir bereket aklınız hayaliniz almaz.

      Sil
  11. ellerine sağlık ablam bende çok severim bu sene yapmıycam geçen sene çok yapmışım.Oh mis gibi pişir bizde yiyelim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. pişirmezmiyim. bir kazan pişirip tarhana günleri yapsak ne güzel olurdu.

      Sil
  12. Kardelenciğim inşallah ağız tadıyla yemek kısmet olur.yıllarca yapardık artık yetişemiyorumve de yapamıyorum yakın zamana kadar ablam yapar verirdi artık çok güvendiğim bir yerden ev yapımı hazırladıkları tarhanadan alıp tüketiyoruz. ilk yapıldığında taze taze pişirip yenilen ilk çorbaya hastayımdır.. sevgiyle kal..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. ilk yapıldığında hemen yapıp tadına baktık içinler çok beğendi.bende ilkini severim inşallah herkesin emekleri ağız tadıyla yemek nasip olsun yorum için teşekkürler

      Sil
  13. Kardelenciğim inşallah ağız tadıyla yemek kısmet olur.yıllarca yapardık artık yetişemiyorumve de yapamıyorum yakın zamana kadar ablam yapar verirdi artık çok güvendiğim bir yerden ev yapımı hazırladıkları tarhanadan alıp tüketiyoruz. ilk yapıldığında taze taze pişirip yenilen ilk çorbaya hastayımdır.. sevgiyle kal..

    YanıtlaSil
  14. Güle güle sağlıkla tüketin canım.Harika anlatımın ve harika görüntülerle nefis olduğu belli oluyor:)Kışın sıcacık ev yapımı tarhana içmenin keyfini hiç bir çorbayla değişmem:)
    Sevgiler...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kışın özellikle kar yağdığında yapıp sıcacık dumanı üstünde tüte tüte içmek en güzel keyiflerdendir ,bende katılıyorum size sevgiler

      Sil
  15. Zahmetli isi var ama nefis olmusa benziyor artik kisin siz yapar icer bizde buradan kokusunu icimize cekeriz :)))sevgiler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. evet zahmetli ama değer bu lezzete hele evde eliniz değe değe olmuşsa.sık sık yaparım eğer kokusu geleçekse tabiki,sevgiler

      Sil
  16. tarhana çorbası en sevdiğim çorbalardandır,helede ev yapımıysa,ellerinize sağlık,afiyetle tüketin..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. yorum için teşekkürler, ev yapımı çok başka oluyor

      Sil
  17. Çok sevdigim çorbalardan .Afiyetle yemek nasip olsun.Ellerinize saglık...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. yorum için teşekkürler ,cümlemizin emekleri afiyetle yemek nasip olsun

      Sil
  18. yapımı çok çok zahmetli ama yemesi bir o kadar keyifli, emeğinize değecek bir lezzet, ellerinize sağlık...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yapımı zahmetli hemde çok ama lezzeti kışa taşımak gelince insanın aklına yorgunluk uçup gidiyor,teşekkürler canım

      Sil
  19. Ayhh dışarıda kar lapa lapa yağarken tarhanıyı gördüm ,Ahh ahh şimdi olsaydı hemen pişirirdim yanında da acı turşu oh vallahi şifa kaynağı ellerine sağlık canım afiyetle yiyin..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İşte tarhananın yapılıp içilme zamanı kar yağarken,tam şifa kaynağı bencede.Biz öyle büyümüşüz bizde çocuklarımızı öyle büyüttük bu şifa kaynağıyla şiddetle tavsiye ederim

      Sil
  20. Kardelen hanım elinize sağlık çok güzel anlatmışsınız,eminim tadıda bir okadar güzel olmuştur.Bende bu tarifi denemek istiyorum.Oğlum 11 aylık ve 6.aydan itibaren tarhana çorbası içiyor ki baska hiçbir çorbayı beğenmiyor.Ufaklığa tarhana yetişmiyor diyebilirim.Benim bir sorum olacak? Çok ekşimesini istemiyorum oğlum içmiyor çünkü,bir haftalık bekleme süresini kısaltmalımıyım acaba,aydınlatırsanız çok mutlu olurum.Şimdiden tesekkurler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yorumunuza daha yeni cevap verebildiğim için özür dilerim. Tarhananın önemini anlamış ve bunu çocuğunuzu büyütürken uyguladığınız için çok tebrik ederim.Tarhanada önemli bir unsur vardır ki vazgeçilmez püf noktası o da yoğurdun ekşimesi ve ekşiyen yoğurtda vucüt için değerli bakterilerin çoğalmasıdır.Bağırsaklarda bulunan yararlı bakteriler en çok yoğurt ile çoğalmakta ve bağışıklık sistemine yardımcı olmaktadır.Bu bilginin ışığında şimdi yapılacak tarhananın ne kadar ekşirse o kadar iyi olaçağı bir gerçektir, ama çocuğunuz küçükken yapacağınız tarhananın ekşime süresini azaltır büyüdükce de bu süreyi her sene çoğalta bilirsiniz.Hasta olunca yapılacak yegane çorba tarhana işte bu yüzden çok faydalıdır .aman vazgeçmeden tüketin ve şimdiden hayırlı yarınlara doğru bir evlat büyütmeniz dileğiyle kolay gelsin

      Sil
    2. lütufta bulunduğunuz için ben tesekkur ederim.tabii ekşi ekşi içse daha güzel ama kaç sefer denediysem üstüm başım tarhana oldu diyebilirim:).Ortalama bir süre söylermisiniz rica etsem,nekadar bekletmeyelim ekşi olmaması için? Güzel dilekleriniz için ayriyeten tesekkur ederim

      Sil
    3. Elif hanım o zaman bu süreyi bir az kısaltın ve ufaklık büyüdükten sonra ekşi yemeye alıştıktan sonra ekşime süresini tam yapın .Şu anda yapacağınız tarhananın süresini yoğurdu 2 gün bekletin ve içine diğer malzemeleri katın bir günde böyle bekletin şu ara sıcaklar var hemen ekşime olabilir.Yanlız güneşde ekşitmeyin hemen yoğurun ve bezlere dökün bu kısa sürede fazla ekşi bir tad olmayabilir. sevgiler

      Sil
  21. tesekkur ederim hurmetler,sağlıcakla kalın umarım basarıyla yapablirim

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Elifçiğim sana kolay gelsin aklına takılan ne olursa cevaplamaya hazırım canım daha önce mesajlara hemen cevap veremedim gelişen olaylardan dolayı .Sana ve yavruna sağlıklar canım

      Sil
  22. Adsız8/09/2013

    Ellerinize saglik cok güzel görünüyor...bende tarhana yaptim daha dogrusu yogurdum beklemeye biraktim hem sulu oldu hemde kokmaya basladi bozuldu diye üzüldüm atmaya kiyamiyom eksi kokmasi normal mi...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tarhana en son ununu ekledikten sonra kabaracak ve kaşıkla karıştıracaksınız,bu kabarma 2-3 gün devam eder bu arada ekşi kokar merak etmeyin yanlız güneşli değil gölge bir yerde dursun eğer sulu olduysa un ekleyin ve katı bir hamur olsun .Bezlere dökme işlemine kadar ve evden kalkana kadar kokar bu yoğurdun ekşi kokusudur korkmayın,ne kadar ekşi olursa o kadar makbul derler eskiler kolay gelsin size

      Sil
    2. Bu yorum yazar tarafından silindi.

      Sil
  23. BENDE DENEYECEĞİM BAKALIM. SİZİ TAKİBE ALDIM BEKLERİM BYE

    YanıtlaSil
  24. Denemek her zaman kazandırır bende geliyorum size canım çok teşekkürler

    YanıtlaSil
  25. Kendi mayaladiginiz yogurdun suyunu suzmedenmi kullandiniz

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Süzme yapmıyorum ama yoğurdu biraz kaşıkla bir tabağa aldığınız zaman yeşil suyu çıkar onu kepçe ile bir geniş kaba dolduruyorum daha sonra içmek için sakın bu suyu dökmeyim çok faydalıdır yoğurdun suyu kalan yoğurdu tarhana için kullanıyorum

      Sil
  26. Iki yil once bu tarifi yaptim cok begendik cocuklarim bunu ictikten sonra baska turlu yapilan tarhana corbalarini icmiyorlar bir haftadir yine bu tarifi ariyordum sonunda buldum cok tesekkurederim tarifi paylastiginiz icin gercekten cok lezzetli oluyor

    YanıtlaSil
  27. Ellerinize emeğinize sağlık, çok güzel görünüyor eminim tadıda çok güzel olmuştur, bizde yapıyoruz aynen sizin tarifiniz gibi ama biz nohut ve mercimek koymadan yoğurup hamur tarhana olarak tüketiyoruz, merak ettim nohut ve mercimek koymanızın bir püf noktası, artısı varmı acaba, dahamı güzel oluyor bende tarhanalık yaptım yoğurmadım daha, acaba bu nohut ve mercimek katsam nasıl olur diye düşünüyorum,

    YanıtlaSil

bu yorumlar benim için mi?düşüncelerinizle değerlimsiniz